Omrkněte portfolio

Jak přivést lidi na svůj web

Web je pro zákazníka konečná stanice před tím, než od vás nakoupí službu či produkt. Minimálně tak vnímám svůj web já – jako poslední zastávku, ze které přijde objednávka či poptávka přes kontaktní formulář.

K čemu by měl z mého pohledu web sloužit a jakou roli zastává? Na webu potenciální klient najde všechny informace jak o produktu či službě, tak o mně, o mém vzdělání a zkušenostech. Informace na webu by měly zodpovědět většinu dotazů, včetně ceny a zkušeností předchozích klientů (reference). 

Díky webu by měl klient před napsáním první poptávky na 90 % vědět, že chce spolupracovat právě se mnou. 

Jak to vím? 

  • Díky webu mi ubyly desítky otravných dotazů a nerelevantních poptávek
  • Rapidně se zkrátil čas odepisování na e-maily a naceňování 
  • Prakticky vymizely telefonáty 
  • Můžu na svůj web kdykoliv odkázat, jednoduše předám spoustu informací o celém svém podnikání během tří vteřin

Dobře udělaný web tedy není jen vizitkou podnikatele, ale služebníčkem, který ušetří spoustu času. Pojďme se podívat na to, jak klienty na svůj web, do té konečné stanice, přivést. 

Jak přivést na web potenciální kupující? 

Spousta podnikatelů si vystačí jen s webem a spoléhá na doporučení vyhledávačem. Záleží, jaké množství klientů chcete na svůj web přivést, zda prodáváte produkt (fyzický nebo digitální), či službu. Záleží taky na tom, zda je to služba jednorázová (web, návrh bytu) nebo opakující se (copywriter, překladatel, grafik apod.). V případě, že spolupracujete s pěti stálými klienty, vystačíte si možná s dobře nastaveným SEO a ústním doporučením od stávajících klientů a známých. Pokud prodáváte digitální produkty, znamená pro vás každý nově příchozí uživatel potenciálního kupujícího. Čím více kupujících, tím více peněz a rychlejší růst podnikání. 

1. Ukažte na sociálních sítích kdo stojí za danou službou

Sociální sítě nám v dnešní době umožňují nejen kontakt s přáteli, ale hlavně kontakt s potenciálními klienty. Na sítích můžete ukázat svůj produkt/službu mnohem osobněji než na webu. Můžete sdílet spoustu fotek a videí, a dokázat, že za tímto skvělým produktem/službou stojí opravdový člověk z masa a kostí. 

Odhalte na sítích začátky svého podnikání, vykreslete výhody produktu a představte své věrné klienty a jejich doporučení. 

TIP: Kromě toho si na sítích můžete pomoct placenou reklamou, která zvýší dosah příspěvků a pomůže s budováním komunity. Poskytujete lokální službu? Věděli jste, že můžete cílit např. jen na oblast, kde žijete?

2. Portály pro podnikatele – dražší, ale může se vyplatit

Spousta klientů a firem nehledá freelancery na sociálních sítích, ale právě na různých portálech, ať už je to Na volné noze od Roberta Vlacha, Behance pro kreativce či naucim.cz pro lektory jazyků. 

Já vždycky říkám: ,,Čím více míst, na kterých se na internetu objevíš, tím lépe!“ 

Podívejte se po relevantních portálech k vašemu podnikání a zvažte členství v katalozích. Může to být skvělý zdroj klientů za mnohem menší investici než na sociálních sítích, ačkoliv je členství často placené. Na sítě musíte přispívat pravidelně, kvalitním obsahem, a mnohdy je to velmi časově náročné, proto dobře počítejte. 

TIP: Nezapomeňte založit firmu na Google či Seznam a připojit odkaz na svůj web.

3. Podcast aneb zábava zdarma

Buďte slyšet! Díky kvalitnímu a zajímavému obsahu si vás lidé zapamatují, a budou chtít vědět víc. Kdo jste, proč nahráváte podcast, jak žijete, a čím se vlastně živíte? Zodpovězte jim všechny tyto otázky na webu a přitáhněte je do své podcastové komunity. 

Pokud lidem poskytnete užitečné informace či zábavu zdarma, rádi vám za další služby zaplatí. Ukážete tím, že jste profík ve svém oboru, že o tom něco víte a dokážete smysluplně mluvit.

Nebojte se sdílet své know-how zdarma! 

TIP: Podcasty se v posledních letech těší velké oblibě a uživatelé na ně často narážejí náhodně ve svých podcastových aplikacích. Můžete se tak dostat k úplně nové klientele, jen díky podcastu. 

4. Využijte sílu vyhledávače YouTube 

Víte o tom, že je YouTube druhým největším vyhledáváčem na světě? Pokud mají lidé nějaký problém, hledají řešení ve videu na YouTube: ,,Jak připravit dobrý steak“, ,,Jak na členy v němčině“, ,,Co na nachlazení?“

Pokud nabízíte řešení problému, a já věřím, že ano, natočte o tom video. Nesnažte se jen přesvědčit klienty ke koupi! Pokuste se sledující vzdělat, pobavit nebo vyřešit jejich problém. Nezapomeňte napsat do popisku odkaz na web a ve videu několikrát zmínit kdo jste, a kde o vás sledující najdou více informací. 

TIP: Nezapomínejte na popis videa, název videa, název souboru a štítky u videa.

5. Vizitky jsou stále v kurzu

Nosíte u sebe vizitku? Máte na ní své jméno a doménu? A mohla bych ji vidět? Vizitky ještě nepatří do minulého století, pokud podnikáte alespoň z části offline. Také v případě networkingů se budou hodit.

Při setkání s lidmi máme většinou mobil v kapse či v batohu, a nechceme narušovat pěknou konverzaci lovením jmen všech zúčastněných ve vyhledávači. Mnohem příjemnější je uložit si vizitku do kapsy či kabelky, a v klidu si projít nabídku kolegů či konkurentů z pohodlí domova. 

Vizitek nepotřebujete moc, ale je fajn je mít u sebe. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit, a já už jich pár rozdala v autobuse, kempu i kavárně. 

6. Word of mouth 

Mluvte o tom, co děláte a nechte ostatní mluvit o tom, co děláte. Anebo ještě líp: ,,Nechte mluvit svoji práci a výsledky za vás.“

Často za nás mluví naše činy. Věřím, že pokud člověk svoji práci dělá dobře a kvalitně, brzy se o tom dozví celá řada lidí, a ráda si vás doporučí. Můžete tomu pomoct tím, že budete jasně komunikovat kdo jste, a co děláte. 

Říká vám něco pojem elevator pitch? V podstatě krátké a stručné představení, které stihnete ve výtahu, než druhý vystoupí.

TIP: Později může být i součástí vašeho webu a brandu, ale nejprve jej natrénujte při osobních setkáních. Jak na něj lidé reagují? Pochopili, co děláte? A pochopila by to i vaše babička nebo tříletá dcera?

7. Elevator pitch 

,,Jsem Kika, lektorka němčiny na cestách a stojím za projektem Kika’s German. Pomáhám studentům s němčinou a lektorům s online podnikáním. Najdeš mě všude na internetu jako kikas.german.“

Tento elevator pitch využívám nejen při osobním setkání, ale také na konferencích, networkingových setkáních, v podcastu i live streamech. Pokud jste pozván/a někam, kde je nové publikum, rozhodně nečekejte, že vás ostatní budou znát a vždy se představte. Účinné je několikrát zopakovat název projektu. 

,,Jsem Kika, lektorka němčiny na cestách a stojím za projektem Kika’s German. Pomáhám studentům s němčinou a lektorům s online podnikáním. Najdeš mě všude na internetu jako kikas.german.“

S elevator pitch je spojen i můj poslední bod.

8. Přijměte pozvání na akce 

Využijte všech příležitostí představit se novému publiku. Ať už se jedná o pozvání do podcastu či live streamu, na konferenci nebo do uzamčené FB skupiny. 

Možná právě čtete tyto řádky a zajímá vás, kdo jsem já. Přečtete si medailonek dole pod článek a překliknete na můj web. Ano, i to je možnost, jak přivést nové uživatele na svůj web.

Dobrý název je základ

Pokud s podnikáním teprve začínáte, dobře si rozmyslete název: název projektu, domény, FB stránky, IG účtu a dalších platforem. 

Proč? Název by měl být dobře zapamatovatelný a sjednocený. Pokud máte doménu registrovanou na své jméno např. kristyna.sredlova.cz, na Instagramu vás najdeme jako nemcina_s_kikuskou a na Facebooku jako Němčina u Kiky, zmatete tím své publikum. Nikdo si nezapamatuje, jaký název kde používáte. Lidé vás nebudou moct doporučit a označit v komentářích a diskuzích. A to je škoda.

Autorka článku

Kika Šrédlová

Lektorka němčiny

Kika je lektorka němčiny online, cestovatelka a digitální nomádka. Napsala knihu Průvodce online lektora, a v konzultacích pomáhá začínajícím i zkušenějším lektorům cizích jazyků s podnikáním a přechodem do online světa. Učí němčinu online nezávisle na místě i na čase, a ve volném čase se věnuje poznávání jiných kultur, španělštině, knihám a gastronomii.

Více informací o její práci najdete zde.

Kdo jsem?

Ing. Lucie Tomanová

Webdesign
Spojila jsem síly s dalšími podnikatelkami, abych vám předala odpovědi na nejčastěji kladené dotazy související s webdesignem prostřednictvím výstižných článků.

Kategorie